Literaire actualiteit

De uitreiking van een belangrijke prijs, het overlijden van een vermaard schrijver, de schenking van een belangrijk archief. Het Literatuurmuseum speelt met kortlopende tentoonstellingen in op gebeurtenissen in de literaire wereld. De looptijd van deze exposities is afhankelijk van de actualiteit.

Deze tentoonstelling is niet meer te zien. Bekijk hier de huidige tentoonstellingen.

Momenteel te zien:

Steye Raviez

‘Zeergewaardeerde Kollega, Ik vind je de beste mensenfotograaf die ik ken, omdat je op je fotoos ook het innerlijk van de persoon uitbeeldt,’ schreef Gerard Reve in een brief aan zijn ‘huisfotograaf’ Steye Raviez. Ter nagedachtenis aan de in maart 2017 overleden fotograaf toont het Literatuurmuseum een selectie van zijn schrijversportretten. Te zien zijn onder meer Hella S. Haasse, Harry Mulisch, Gerard Reve en Jan Wolkers.

Literatuurmuseum.nl

Nu in het echt te zien: enkele schatten waarover curatoren Christiaan Weijts, Philip Huff en Hanna Bervoets een artikel schreven. Bewonder verschillende versies van het manuscript van 'De rat van Arras' van Adriaan van Dis, de sabel van Martinus Nijhoff, kijkdoosjes van C. Buddingh' en jeugdschriftjes van Josepha Mendels en Rutger Kopland.

Carl Hollander - De vloek van Woestewolf

Aansluitend bij het thema van de Kinderboekenweek, staat het museum deze herfst in het teken van 'Heerlijk huiveren'. Daarom toont het museum een keuze uit de spannende decors die Carl Hollander illustreerde voor de tv-serie De vloek van Woestewolf. Huiveringwekkend mooi.